KONCERTNÍ PŘEDPLATNÉ 2017/2018
koncerty a akce
,

KONCERTNÍ PŘEDPLATNÉ

Žáci ZUŠ vstup zdarma (na základě předložení žákovské knížky).


čtvrtek 7. září v 19.00 hod., velký sál

 

Roman PATOČKA- housle

Filip DVOŘÁK- cemballo

 

Roman Patočka patří mezi výjimečné osobnosti nastupující generace sólistů. 
Po absolvování Pražské konzervatoře (Dagmar Zárubová) a Akademie múzických umění (Ivan Štraus) prohluboval dále své zkušenosti na hudebních institucích v zahraničí. Nejprve v Utrechtu (Keiko Wataya) a dále v Lübecku u Shmuela Ashkenasiho.

 

Soutěže: široký studijní záběr dokázal Patočka dokonale zužitkovat na řadě hudebních soutěží. Je vítězem a laureátem na Soutěži Pražského jara, Leopolda Mozarta v Augsburku, Pablo de Sarasate v Pamploně, Václava Humla v Záhřebu, Flame v Paříži, Maxe Rostala v Berlíně a dalších. 
Sólista: Roman Patočka vystupuje jako sólista s renomovanými orchestry v České republice i v zahraničí (Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Hamburští symfonikové, Nagojská Filharmonie, Symfonický orchestr Navarra, Záhřebská Filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pražská komorní filharmonie). Spolupracoval s Jiřím Bělohlávkem, Vladimírem Válkem, Jakubem Hrůšou, Douglasem Bostockem, Heiko Mathias Förster, Georgem Fritzschem, Vojtěchem Spurným, Janem Talichem, či Stanislavem Vavřínkem. Pod taktovkou Sira Charlese Mackerrase provedl Janáčkovo Putování dušičky se Státní filharmonií Brno a spolupracoval s Komorním orchestrem Berg na světové premiéře České rapsodie pro housle a orchestr Bohuslava Martinů. v roce 2014 provedl světovou premiéru houslového koncertu Adama Skoumala na festivalu Pražské jaro. v sezóně 2008/2009 byl koncertním mistrem Německého symfonického orchestru Berlín. V roce 2015 debutoval s Českou filharmonií v houslovém koncertu Jana Hanuše.

 

Komorní hráč: Roman Patočka je členem klavírního Eben tria a smyčcového Talichova kvarteta. Spolupracuje se špičkovými českými i zahraničními interprety, jako je např. Jiří Bárta, Igor Ardašev, Adam Skoumal, Martin Kasík, Radek Baborák, Roberto Giordano, José Gallard, Maciej Pikulski, Jennifer Frautschi či Daishin Kashimoto. 
Festivaly: reprezentoval Českou republiku na světové výstavě EXPO 2005 v japonském Aichi. Vystoupil na festivalech Les Heures Romantiques au Pays de Monthodon, Lange Nacht der Musik ve Vídni, Les Journées Romantiques du Vaisseau Fantôme v Paříži, Shafran Festival na zámku Waldenburg, Pražské Jaro, Chopinův festival v Mariánských Lázních, Pražské hudební slavnosti a dalších. Účinkoval v řadě Avro Klassiek v holandské Concertgebouw a v cyklu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii. 

Filip Dvořák vystudoval klavír na Konzervatoři Brno. V následujícím období jeho zájem směřoval ke studiu cembalové hry a autentické interpretace staré hudby na Hudební fakultě AMU ve třídě prof. G. L. Mrázkové a generálbasu pod vedením Václava Lukse. Dva roky studoval na Vysoké hudební škole v Lipsku. 

Je vyhledávaným hráčem bassa continua a zakladatelem barokního souboru Hipocondria ensemble. Spolupracuje s mnoha soubory staré hudby, jako například Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Venti Diversi, Haydn ensemble. Dále je pravidelným hostem Filharmonie Pardubice, Hradec Králové, Plzeň. Spolupracuje se členy České filharmonie v různých komorních projektech. V posledních letech intenzivně koncertuje se zobcovým flétnistou a dirigentem Jakubem Kydlíčkem pod hlavičkou Concenta Aventina. Stejně významná je spolupráce s vynikajícím houslistou a skladatelem Jiřím Sychou. Od roku 2014 vyučuje na Konzervatoři Teplice, výsledkem čehož je mimo jiné i vznik komorního seskupení Musica Filipika. Filip Dvořák vyhledává rovněž hudební žánry na pomezí klasické a jazzové hudby. Je zakladatelem jazz-barokní formace Transitus Irregularis.
Intenzivně se rovněž zabývá stavbou cembal v cembalářské dílně F. Vyhnálka.

 

pátek 13. října v 18.00 hod.

 

JANÁČKOVA FILHARMONIE OSTRAVA

 Zájezd do Beskydského divadla v Novém Jičíně.

 

  

středa 8. listopadu v 19.00 hod., velký sál

 Petrof Piano Trio

 Jan Schulmeister - housle

 Kamil ŽVAK - violoncello

 Martina SchulmeisterOVÁ - klavír

  

Petrof piano trio vzniklo v roce 2009 z iniciativy houslisty Wihanova kvarteta Jana Schulmeistera. Jeho členy jsou renomovaní komorní hráči, kteří do souboru přináší zkušenost již třicetileté koncertní činnosti houslisty a „mladší hudební krev“ klavíristky a violoncellisty, kteří jsou rovněž pedagogy Konzervatoře P.J.Vejvanovského v Kroměříži. Ve stejném roce se soubor stal rezidenčním triem společnosti PETROF s.r.o.

Od roku 2011 je PETROF PIANO TRIO rezidenčním souborem na mezinárodních interpretačních kurzech v Zábřehu na Moravě, kde jeho členové působí též jako lektoři.

V současné době má soubor na svém kontě šest CD, která obsahují klavírní tria nejvýznamnějších skladatelů od klasicismu po vrcholný romantismus (Haydn, Mozart, Beethoven, Schumann, Lalo, Mendelssohn, Bruch, Brahms, Čajkovskij, Dvořák, Suk). Jejich dva zvukové nosiče pořízené pro anglickou vydavatelskou společnost Nimbus (label Nimbus Alliance) byla velmi pozitivně oceněna kritikou

V našich i zahraničních odborných časopisech (Hudební rozhledy, The Strad, Classical music, MusicWeb International ad.).

Soubor se také věnuje nastudování děl soudobých skladatelů (např. O. Kukal, M. Štědroň, Roxana Panufnik ad.), kteří obohacují jejich repertoár a rozšiřují tak spektrum skladeb až do 21. Století.

 

středa 10. ledna v 19.00 hod., velký sál

 Kateřina ENGLICHOVÁ - harfa

 Vilém VEVERKA - hoboj

Tyto dvě významné osobnosti, přední hráče evropské hudební scény spojil dohromady výjimečný cit pro komorní hudbu a touha překonávat stávající interpretační limity…

  …dialog na hranici možného...

Kateřina Englichová a Vilém Veverka rozehrávají jedinečným způsobem své nástroje a posluchačům po celém světě nabízejí strhující interpretaci v těch nejnáročnějších partech.

 

Kateřinu Englichovou můžeme zařadit k předním evropským interpretům naší doby. Po studiu na Curtisově institutu ve Filadelfii a vítězství v řadě mezinárodních soutěží v USA (Pro Musicis Award, Concerto Soloists) a Itálii (TIM Int. Competition) se Kateřina Englichová soustředila výhradně na dráhu sólové hráčky. Několik let účinkovala s Filadelfským orchestrem, kde měla možnost pracovat s dirigenty jako Simon Rattle, Claudio Abbado, Riccardo Mutti, Wolfgang Sawallisch, Michael Tilson Thomas, Seiji Ozaawa ad. Účastnila se prestižních festivalů po celém světě, např. Tanglewood, Red Sea Festival v Izraeli, Pacific Music Festival v Japonsku, Rencontres Musicales d´Evian ve Francii, Pražské jaro, Carinthischer Sommer (Rakousko). Kateřina Englichová je zároveň vyhledávanou komorní partnerkou, spolupracovala s Mstislavem Rostropovičem, Michaelem Koflerem, Gerardem Caussé, Ivanem Ženatým a Vilémem Veverkou. V její rozsáhlé diskografii je již více než 30 CD, které natočila pro Supraphon a celou řadu dalších albelů. Věnuje se také interpretaci soudobé hudby a řada skladatelů jí dedikovala své skladby, např. Sylvie Bodorová, Zdeněk Lukáš, Jan F. Fischer, Luboš Sluka ad. www.englichova.cz

 

Vilém Veverka je jedním z nejrespektovanějších českých hobojistů. Absolvoval Pražskou konzervatoř (F.X.Thuri) a Akademii múzických umění v Praze (L.Séquardtová), navštěvoval kurzy významného francouzského hobojisty Jean-Louis Capezzaliho. Zásadní impuls v jeho uměleckém rozvoji však přineslo účinkování v Gustav Mahler Jugendorchester a následné studium u předního německého hobojisty Dominika Wollenwebera na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně, na které navázal dvouletým účinkováním v proslulé Berlínské filharmonii (Karajan Stiftung). Dalších podnětů se mu dostalo od špičkových zahraničních hobojistů, jakými jsou Albrecht Mayer, Hansjörg Schellenberger, Maurice Bourgue či Heinz Holliger. Nastoupená cesta vyvrcholila triumfem v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží – Tokyo /Sony Music Foundation (2003). Jako sólista vystupuje s významnými českými orchestry, např. s Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno, FOK, SOČR ad., ze zahraničních orchestrů pak jmenujme Tokyo Philharmonic Orchestra, Bayerisches Kammerorchester či Budafok Orchestra Budapest. Nahrál a v českých premiérách provedl řadu náročných skladeb druhé poloviny 20. Století (Bennet, Berio, Britten, Yun, Zimmermann, Rihm), včetně koncertu Marka Kopelenta „A few Minutes with an Oboist“. Je sólistou Filharmonie Brno, zakládajícím členem „PhilHarmonia Octet Prague – a New Approach Ensemble“ a oficiálním hráčem firmy Buffet-Crampon France. V roce 2009 mu vyšlo společně s Kateřinou Englichovou (harfa) a Ivem Kahánkem (klavír) debutové CD „Risonanza“ u Supraphonu, v témže roce sólová nahrávka Martinů Hobojového koncertu u vydavatelství Arco Diva. www.vilemveverka.cz

 

 

středa 7. února v 19.00 hod.

velký sál * Listina mladých umělců

SEDLÁČKOVO KVARTETO

 Michal Sedláček – 1. housle

 Jan MACEČEK – 2. housle

 Vít KUBÍK – viola

 Karel CHUDÝ – violoncello

  

Sedláčkovo kvarteto vzniklo při Akademii múzických umění v Praze v roce 2007 a navazuje na tradici Sedláčkova kvarteta působícího v Plzni v letech 1974-1994. Tradice je spojena rodinou vazbou obou primáriů. Sobor se vyvíjel u významných českých i zahraničních pedagogů; u Jiřího Panochy během studia komorní hry na AMU v Praze, a dále pod vedením členů renomovaných kvartet během četných kurzů: (Keller Quartett, Artis Quartett Wien, Tel Aviv Quartet či Alban Berg Quartett). 

 

Soubor vystupoval na mnoha významných akcích v České republice i v zahraničí, mj. na festivalu v rámci ISA, na festivalu Mladá Praha, Sukovy Křečovice v rámci Pražského jara, Nekonvenční Žižkovský Podzim, na Beethovenově festivalu v Teplicích, na festivalu Nitrianská hudobná jeseň, na festivalu Pablo Casalse v Prades, a další. 

 

Sedláčkovo kvarteto je nositelem Ceny Českého spolku pro komorní hudbu za rok 2016, je vítězem mezinárodní soutěže Karola Szymanowského v Katowicích (Polsko, 2014), vítězem Soutěže Bohuslava Martinů v Praze (2014), kde zároveň obdrželo Cenu za nejlepší interpretaci skladby B. Martinů. Dále je nositelem 3. ceny z Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka 2015 v Brně a 3. ceny z Mezinárodní soutěže Johannese Brahmse (Rakousko, 2013). Od sezóny 2015/16 je soubor zařazen na stipendijní Listinu Českého hudebního fond. 

 

Soubor natočil v roce 2011 Smyčcový kvartet d-moll, op. 34 Antonína Dvořáka, za jehož interpretaci obdržel Zvláštní cenu ISA 11´. Vydal také ve spolupráci s Nadací Bohuslava Martinů CD s kvartety českých autorů (K. Slavický, S. Hořínka, B. Martinů, J. Teml) a nově CD s hudbou F. A. Míči, W. A. Mozarta a A. Dvořáka. Kvarteto podporuje vznik nových děl mladé generace českých autorů a stojí tak u četných premiér skladeb.

 

 

středa 14. března v 19.00 hod.

 CANTARINA CLARINETE

 Hanka Tauchmanová – klarinet

 Jana LAHODNÁ – klarinet

 Jana ČERNOHOUZOVÁ – klarinet

 Věrka KESTŘÁNKOVÁ – basklarinet

  

Klarinetové kvarteto Cantarina Clarinete vzniklo v říjnu 2011 na půdě Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze jako tvůrčí studentský projekt čtveřice mladých klarinetistek. Z propojení hráčských kvalit s pěveckým nadšením se zrodil trefný název „zpívající klarinety“. Nejen vokální zvuky, ale i tóny klarinetu dokreslují výstižnost názvu, protože klarinet je znám svou nejbližší podobností k lidskému hlasu.  Zvuk klarinetu dokáže vystihnout takřka každou náladu. Ať veselou či smutnou, cynickou, sarkastickou, hravou, žertovnou, romantickou, zasněnou. Žádný z dechových nástrojů nemá tak širokou paletu barev a nálad, jako klarinet. 
Ve své koncertní činnosti rády čerpáme z repertoáru původně určeného pro klavír, orchestr, swingovou kapelu a další nástroje. Náš repertoár tvoří klasické úpravy nejznámějších světových i českých skladeb barokního, klasicistního, romantického, populárního i jazzového charakteru, ovšem také vlastní úpravy populárních skladeb, které pro nás připravuje Věra Kestřánková. 
Kvarteto vystupovalo na rozmanitých akcích – např. Muzejní noc 2012, isaMusikfestivalu v Rakousku (2012), Dvořákova Praha (2013), Hudba tisíců Mahler Jihlava (2014), na akcích pro nadaci „Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových“ a umělecky se pravidelně podílí na předávání profesorských titulů prezidentem ČR (2012, 2013).

 

  úterý 17. dubna v 19.00 hod.

 Jan PÁLENÍČEK - violoncello

 Jitka ČECHOVÁ - klavír

  

V loňském roce oslavilo 20leté jubileum duo klavíristky Jitky Čechové a violoncellisty Jana Páleníčka. 
Jejich vrcholné umění bylo v uplynulých letech oceněno mnoha prestižními hodnoceními odborné kritiky české i zahraniční. Hudbymilovná veřejnost jim projevuje vřelou přízeň po celou dobu jejich působení. Na interpretaci pozoruhodné umělecké dvojice je vyzdvihováno absolutní hudební splynutí duší, emocionální náboj, hluboká expresivita projevu.  Z bohaté studnice repertoáru dua můžete vybírat skladby, které byly v jejich interpretaci mnohokrát vyzdviženy na nahrávkách – Beethovenovy sonáty, Brahmsovy sonáty, Rachmaninova sonáta, Martinů sonáty a řada dalších drobnějších kompozic z pera romantických a novodobějších skladatelů. Večery jsou zpestřeny průvodním slovem umělců, přibližujícím vznik děl a osobní pohled interpreta.    
Jan Páleníček, přední český sólista a komorní hráč, nositel velké rodinné hudební tradice, které vdechnul život klavírista a hudební skladatel Josef Páleníček, zakladatel Smetanova tria.

 Jan Páleníček vystudoval konzervatoř a AMU v Praze. Setkání s Paulem Tortelierem, světoznámým francouzským violoncellistou, bylo vrcholem doby Páleníčkova uměleckého zrání.

 Jako sólista spolupracuje s předními českými i zahraničními orchestry: např. Janáčkova filharmonie Ostrava, Festivalový orchestr Lugano – Švýcarsko, Sukův komorní orchestr, Filharmonie Hradec Králové, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Monte Carlo, Státní filharmonie Brno, Bamberští symfonici, Pražská komorní filharmonie, Moravská filharmonie Olomouc a další.

 Komorní hudba je pro Jana Páleníčka věcí srdce. Je členem Smetanova tria spolu s houslistou Jiřím Vodičkou a klavíristkou Jitkou Čechovou, která je také jeho partnerkou při sólových recitálech.

 Natočil více než dvě desítky CD pro české i zahraniční gramofonové společnosti, z nichž k vrcholům patří nahrávka Dvořákova Koncertu h moll a Čajkovského Rokokových variací. Z komorní oblasti se mezinárodního uznání dostalo nahrávkám kompletního díla S. Rachmaninova a B. Martinů.

 Jako pedagog působil řadu let na konzervatoři a Akademii múzických umění v Praze.

 

Jitka Čechová po studiu na konzervatoři a Akademii múzických umění v Praze pokračovala ve svém hudebním vzdělávání postgraduálním studiem u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu. Další zkušenosti sbírala na mistrovských kurzech R. Kehrera ve Výmaru a L. Bermana v Piešťanech.

 Jitka Čechová získala titul laureáta v řadě mezinárodních soutěží.

 Jako sólistka je velmi vysoko ceněna kritikou v mnoha evropských zemích a také v zámoří, kde spolupracuje s významnými orchestry (Symfonický orchestr FOK, Symfonický orchestr SWR, Jihoněmecká filharmonie Konstanz, Bamberští symfonikové, Pražská komorní filharmonie, Mnichovští symfonikové) a vystupuje se sólovými a komorními programy.

 Je pravidelně zvána na velké hudební scény a festivaly (Pražské jaro, Graz, Paříž, Alte Oper Frankfurt, Baden – Baden, Bodensee Festival, Český Krumlov, Moravský podzim, Edinburgh, Bamberg, Janáčkův máj, Ticino Musica).

 Komorní hudba je pro Jitku Čechovou jednou z nepostradatelných složek její  hudební identity. Je členkou Smetanova tria spolu s houslistou Jiřím Vodičkou a violoncellistou Janem Páleníčkem, kterého také provází na violoncellových recitálech.

 Jitka Čechová natočila řadu nahrávek na CD u firem Intercord, BMG, Lotos, Cube. Pro vydavatelství Supraphon natočila mj. kompletní nahrávku klavírních děl Bedřicha Smetany (8 CD).

  

středa 16. května v 19.30 hod.

kostel Nanebevzetí Panny Marie

Aneta RUČKOVÁ - zpěv

Josef KRATOCHVÍL - varhany

  

Aneta Ručková je lyricko-koloraturní sopranistka pocházející z Beskyd. Momentálně se účastní v rámci  programu Erasmus roční zahraniční stáže na  Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zde studuje u významné polské pěvkyně dr hab. Ewy Biegas. Předtím studovala bakalářské studium na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně u doc. Jaroslavy Janské. Již jako malá se věnovala zpěvu, zejména folklornímu, úspěšně se účastnila celostátních folklorních soutěží a společně s cimbálovými muzikami jako: Světlina, Radegast nebo Soláň nahrála sólově několik lidových písní. Můžete ji slyšet například na CD: Ej, pod Soláněm, Dyž sem byl malučký, Do pohody, Moravská písnička, Poezie Vánoc. Poté následovalo studium na Janáčkově konzervatoři a gymnáziu v Ostravě, kde vystudovala kombinovaný obor hudebního gymnázia se zaměřením na klasický zpěv pod vedením Mgr. Marty Jiráskové. Mezi její úspěchy patří mimo jiné 1. místo v Písňové soutěži Bohuslava Martinů v Praze nebo 2. cena a Cena poroty za jedinečné provedení skladby A. Tučapského Love and sorrow – Láska a žal II. na Mezinárodní interpretační soutěži Stonavská Barborka. Aktivně se zúčastňuje mnoha kurzů po Evropě u významných pěvců, jako jsou: Olga Pasiecznik, Ewa Biegas, Rainer Trost, Stefania Donzelli, Michailem Lanskoi a mnoho dalších.

 Zpívá také jako sólistka na Olomouckých barokních slavnostech v Olomouci, kde minulý rok ztvárnila roli Idalby v barokní opeře Ghirlanda di Fiori od Antonia Caldary, letos ji čeká role Amaltey z opery Il natal di Giove  od Karla Müllera.

  V Divadle na Orlí – Hudebně dramatické laboratoři JAMU se zhostila operních rolí  jako jsou: Bystrouška (Janáček: Příhody lišky Bystroušky), Koloraturní sopranistka (D. Cimarosa: Impresário v nesnázích) a Studentus (F.X.Brixi: Erat unum Cantor bonus), ve Studiu Devítka role Snoubenky v představení Ve tmě květiny nerostou od Jiřího Najvara.    

 V roce 2016 úspěšně premiérovala skladbu The Earth -pro symfonii a dva soprány od skladatele Josefa Javory s Moravskou filharmonií Olomouc v Besedním domě v Brně.  

  Na Akademii Muzycznej w Katowicach právě nastupovává roli Pamíny     (W. A. Mozart: Kouzelná flétna). Aneta se zaměřuje na operní, operetní i duchovní repertoár, písně i díla pro koncertní provedení. Aktivně se také věnuje duchovní hudbě a pořádání koncertů v chrámech  na Valašsku a v zámcích na Moravě.

 

Josef Kratochvíl (1995*) je mladý, velmi talentovaný a nadějný varhaník a klavírista mladé generace pocházející z Valašského Meziříčí.

 Vystudoval ZUŠ v oboru hra na klavír a hra na varhany ve Valašské Meziříčí u Bohumíra Kratochvíla. Během studia na ZUŠ získával ocenění na klavírních soutěžích a přehlídkách. Ve svém studiu pokračoval na Janáčkově konzervatoři a gymnáziu v Ostravě ve hře na varhany pod vedením Martiny Zelové a Lukáše Hurtíka.

 Po absolvování maturitní zkoušky pokračuje ve studiu na Akademii múzických umění v Katowicích (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego) ve varhanní třídě profesora Juliana Gembalskeho a v klavírní třídě profesora Roberta Marata.

 Aktivně se zúčastňuje mezinárodních interpretačních kurzů pod vedením světových umělců, jako jsou:  Martin Sander, Jean Babtiste – Monnot, Martin Schmeding, Thierry Escaich, Jaroslav Tůma a další.

 Pravidelně koncertuje sólově i jako korepetitor v České Republice, na Slovensku, v Polsku a v Německu. Mezi významné vystoupení patří například sólový recitál na slezském Bachovském festivalu, sólový recitál v Karviné na virtuálních varhanách Hauptwerk, ale také provedení partu bassa continua Bachova Vánočního oratoria ve spolupráci s orchestrem Janáčkovy konzervatoře v Ostravě.

  V roce 2016 se stal finalistou mezinárodní varhanní soutěže „Baroko a Romantismus „ v Katowicích, kde získal čestné uznání za vysokou úroveň hry. 

 Vystupuje také jako klavírista jak sólově, tak jako korepetitor - zejména  operních zpěváků. Při studiu také působí jako pedagog klavíru v ZUŠ ve Valašském Meziříčí, zde také spolupořádá mimo jiné varhanní festival Podzimní varhany, který letos úspěšně zahájil vlastním sólovým recitálem.